na rok szkolny 2024/2025
Kryteria przyjęcia absolwenta do szkoły oraz terminy postępowania rekrutacyjnego określone są w następujących dokumentach:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz.996 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz.U.2022.2431)
- Zarządzenie Nr 11/2024 p.o Lubelskiego Kuratora Oświaty z dnia 30 stycznia 2024 roku w sprawie terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego oraz terminów składania dokumentów na rok szkolny 2024/2025, do publicznych szkół podstawowych dla dorosłych, klas I publicznych szkół ponadpodstawowych, klas wstępnych oraz na semestr pierwszy klas I publicznych branżowych szkół II stopnia i publicznych szkół policealnych, a także do szkół, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu lutego 2025 r., na terenie województwa lubelskiego.
§1
- XXI Liceum Ogólnokształcące im. św. Stanisława Kostki w Lublinie uczestniczy w scentralizowanym systemie rekrutacji elektronicznej prowadzonym przez Miasto Lublin z uwzględnieniem katolickiego charakteru szkoły przy naborze kandydatów.
- Kandydaci do szkoły dokonują rejestracji w systemie elektronicznej rekrutacji w macierzystej szkole podstawowej, wskazując według preferencji wybrane przez siebie szkoły (kolejność wybranych szkół w porządku od najbardziej do najmniej preferowanych).
- Kandydaci spoza systemu elektronicznej rekrutacji tworzą samodzielnie konta w systemie.
§2
O kolejności przyjęć kandydatów do wybranej klasy decyduje suma punktów uzyskanych za:
- oceny na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej (przedmioty punktowane)
- świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem
- szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie
- wynik egzaminu ósmoklasisty.
§3
Laureaci ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim organizowanych przez kuratora oświaty są przyjmowani do klasy pierwszej w pierwszej kolejności.
§4
- Do klasy pierwszej przyjmuje się kandydatów, którzy posiadają świadectwo ukończenia szkoły podstawowej. Świadectwo powinno zawierać ocenę z religii.
- Przyjęcie do klasy pierwszej odbywa się w wyniku postępowania rekrutacyjnego na podstawie Wniosku (wydrukowanego z systemu elektronicznej rekrutacji) podpisanego przez rodziców i kandydata złożonego do dyrektora szkoły.
- Do Wniosku dołącza się:
- Kartę informacyjną kandydata, zawierającą m.in. oświadczenie o znajomości Statutu i Regulaminu szkoły oraz zobowiązanie do poszanowania katolickiego charakteru wychowania w szkole (Uwaga! Brak Karty informacyjnej spowoduje pominięcie w procesie rekrutacji)
- jeżeli szkoła jest szkołą pierwszego wyboru, Kartę informacyjną kandydata składa się w sekretariacie razem z Wnioskiem.
- jeżeli szkoła jest szkołą drugiego lub trzeciego wyboru, w sekretariacie należy złożyć jedynie wypełnioną Kartę informacyjną kandydata.
- Deklarację wyboru drugiego języka obcego.
- Dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata dodatkowych kryteriów:
- oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata,
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność kandydata, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności, niepełnosprawności jednego z rodziców kandydata, niepełnosprawności obojga rodziców kandydata lub niepełnosprawności rodzeństwa kandydata,
- prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem,
- dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą.
§5
- W celu przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję rekrutacyjną i wyznacza jej przewodniczącego.
- Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
- przeprowadzenie rekrutacji zgodnie z harmonogramem rekrutacji oraz obowiązującymi przepisami prawa,
- ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych
- sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.
§6
Sposób przeliczania na punkty wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej ocen z języka polskiego, matematyki i dwóch wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz wyników egzaminu ósmoklasisty, a także sposób punktowania innych osiągnięć kandydata określa Rozporządzenie.
§7
Wykaz konkursów przedmiotowych i tematycznych organizowanych przez Lubelskiego Kuratora Oświaty dla uczniów szkół podstawowych, za które będą przyznawane punkty w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych województwa lubelskiego jest podawany w odrębnym zarządzeniu Lubelskiego Kuratora Oświaty.
§8
- W przypadku, gdy kandydaci ubiegający się o przyjęcie do danego oddziału/grupy mają taką samą liczbę punktów uwzględnia się dodatkowe kryteria:
- Kandydat ma problemy zdrowotne, ograniczające możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzone opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej
- Kandydat spełnia jedno lub więcej kryteriów: wielodzietność rodziny kandydata, niepełnosprawność kandydata, niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata, niepełnosprawność obojga rodziców kandydata, niepełnosprawność rodzeństwa kandydata, samotne wychowywanie kandydata w rodzinie, objęcie kandydata pieczą zastępczą – wymienionych w art. 131 ust. 2. ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz.996 z późn. zm.) zgodnie z art. 134 ust. 4 tej ustawy.
- ocena z zachowania
- procentowy wynik sumaryczny z egzaminu ósmoklasisty
- średnia punktowa z przedmiotów obowiązkowych
- ocena z języka polskiego
- ocena z języka obcego
- Przy dalszym braku rozstrzygnięcia na podstawie kryteriów wymienionych w ust.1 stosuje się dalsze kryteria w ustalonej kolejności do momentu zróżnicowania kandydatów:
- kandydaci, których rodzeństwo uczyło się lub uczy w Gimnazjum lub XXI Liceum im. św. Stanisława Kostki
- kandydaci, którzy uzyskali najwyższą ocenę z religii
- średnia punktowa z przedmiotów kierunkowych dla danego oddziału.
§9
-
- W roku szkolnym 2024/2025 w szkole tworzonych jest 5 oddziałów klas pierwszych dla absolwentów szkół podstawowych:
symbol | nazwa klasy | przedmioty rozszerzone | zajęcia dodatkowe |
A | biologiczno-chemiczna | biologia, chemia | podstawy filozofii, j. łaciński lub Medical English |
B | matematyczno-geograficzna | matematyka, geografia, j. angielski | podstawy filozofii |
C1 | humanistyczna | j. polski, historia, j. angielski | podstawy filozofii, podstawy j. łacińskiego |
C2 | humanistyczna | j. polski, historia, wiedza o społeczeństwie | podstawy filozofii |
D | biologiczno-chemiczna | biologia, chemia | podstawy filozofii, j. łaciński lub Medical English |
E1 | matematyczno-informatyczna | matematyka, informatyka, j. angielski | robotyka, podstawy filozofii |
E2 | matematyczno-informatyczna | matematyka, informatyka, fizyka | grafika komputerowa, podstawy filozofii |
-
- Przedmioty punktowane podczas rekrutacji:
klasa A | klasa B | klasa C1 | klasa C2 | klasa D | klasa E1 | klasa E2 |
j. polski | j. polski | j. polski | j. polski | j. polski | j. polski | j. polski |
matematyka | matematyka | matematyka | matematyka | matematyka | matematyka | matematyka |
biologia albo chemia | geografia | historia | historia | biologia albo chemia | fizyka | fizyka |
j. obcy | j. angielski | j. angielski | j. obcy | j. obcy | j. angielski | j. obcy |
(Uwaga! język obcy – oznacza lepszą z ocen z języków obcych nauczanych jako przedmioty obowiązkowe).
§10
Zasady wyboru drugiego języka obcego
- Kandydaci biorący udział w rekrutacji do XXI LO dokonują wyboru drugiego języka obcego na podstawie informacji zawartych w ofercie edukacyjnej szkoły.
- Kandydaci wskazują swoje preferencje w Deklaracji wyboru drugiego języka obcego w odniesieniu do wszystkich klas, które uwzględniają podczas rekrutacji.
- Kandydaci przy wskazywaniu wybranego języka zaznaczają poziom nauczania: K – kontynuacja nauki (dotyczy języka, który był nauczany w szkole podstawowej) lub P – nauka od podstaw (nauka nowego języka).
- Preferencje kandydata są uwzględniane w miarę możliwości organizacyjnych szkoły. Brak wskazania preferencji może spowodować przydział do grupy wskazanej przez dyrektora szkoły.
- Uczeń, który uczył się danego języka w szkole podstawowej nie może wskazywać tego samego języka na poziomie nauki „od podstaw” (P).
- Poziom nauczania w poszczególnych grupach (K lub P) zostanie określony przez nauczycieli po przeprowadzeniu testu sprawdzającego z danego języka na początku nowego roku szkolnego.
- Liczba uczniów w grupie językowej nie może być wyższa niż 17 oraz niższa niż 10. Przy zgłoszeniu niższej liczby kandydatów grupy nie tworzy się.
- O przydziale do wybranej grupy językowej decyduje kolejno:
- ogólna liczba punktów rekrutacyjnych, na podstawie których uczeń został zakwalifikowany do przyjęcia do szkoły
- wynik egzaminu ósmoklasisty z części językowej
- ocena z drugiego języka obcego na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej
- W sytuacji niezakwalifikowania się przez kandydata do wybranej na pierwszym miejscu grupy językowej uwzględniana jest kolejna preferencja językowa wskazana w Deklaracji wyboru drugiego języka obcego.
- Przy braku rozstrzygnięcia na podstawie kryteriów określonych w p. 8 o przydziale do grupy decyduje dyrektor szkoły.
- Dyrektor może wyrazić zgodę na utworzenie grupy językowej nie spełniającej limitów określonych w p. 7.
- Lista uczniów zakwalifikowanych do poszczególnych grup językowych jest publikowana w szkole w ciągu 7 dni od dnia publikacji listy uczniów przyjętych do szkoły.
- Uczeń zakwalifikowany do danej grupy językowej może ubiegać się o przeniesienie do innej grupy w sytuacji zwolnienia się miejsca i po złożeniu podania do dyrektora szkoły. W przypadku większej liczby kandydatów uwzględniania się kryteria określone w p. 8.
§11
- Kandydaci po zapoznaniu się z wynikami rekrutacji są zobowiązani do potwierdzenia woli podjęcia nauki poprzez złożenie w szkole w określonym terminie następujących dokumentów:
- oryginału świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,
- oryginału zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty,
- dwóch zdjęć
- oryginału zaświadczenia potwierdzającego tytuł laureata lub finalisty konkursu organizowanego przez kuratorium oświaty.
- Niezłożenie potwierdzenia w terminie, o którym mowa w ust. 1 jest równoznaczne z rezygnacją kandydata z podjęcia nauki w danej szkole, co oznacza skreślenie kandydata z listy kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia.
§12
- W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do szkoły.
- Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata lub kandydata pełnoletniego z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
- Rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
- Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, o którym mowa w ust. 3 w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły służy skarga do sądu administracyjnego.
- Wszystkie wnioski i odwołania wymagają formy pisemnej oraz powinny zawierać dane kontaktowe osoby składającej i mogą być składane przez rodziców kandydata.
§13
- Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie uzupełniające.
- Do postępowania uzupełniającego stosuje się zasady postępowania rekrutacyjnego.
§14
- Dane osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do szkoły.
- Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane w szkole przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.
Dyrektor szkoły
ks. Grzegorz Strug